En risikoanalyse er en omhyggelig analyse af, hvad der i en arbejdssituation på det aktuelle arbejde kan forårsage skade, så man kan afgøre om de sikkerhedsforanstaltninger, der skal tages ved arbejdets udførelse er tilstrækkelige, eller der skal yderligere foranstaltninger til for at arbejdet kan gennemføres på en sikker måde, så der ikke sker skader på den der skal udføre arbejdet eller andre der befinder sig ved, på eller under og over arbejdsstedet.

Der er forskellige måder at betegne niveauet for sikkerheden på for hver enkelt fare ved arbejdet, og de kan betegnes som:

  • HØJ FARE kritisk risiko
  • MIDDEL FARE betydelig risiko
  • LAV FARE mindre risiko

Afhængigt af hvilken fare man ved en vurdering finder frem til, skal det besluttes om der ved arbejdets udførelse i højden skal benyttes faldsikringsudstyr for at:

  • Forhindre fald
  • Stoppe fald
  • Hæve eller sænke personer til og fra arbejdsstedet
  • Arbejdet eventuelt udføres ved brug af Rope Access

Hvis arbejdet udføres uden brug af faldsikringsudstyr ved at benytte personløftere eller lignende til at udføre arbejdet, skal de benyttes så fareniveauet formindskes væsentligt.

 

A. Identificer hvilke farer der er på arbejdsstedet

  • Hvilke konsekvenser har arbejdet på personalet og andre der skal udføre arbejdet?
  • Lav en beskrivelse af arbejdet, og dets udførelse.
  • Hvordan er arbejdsstedet, og hvordan er adgangsforhold og sikrings- forhold for medarbejderne?
  • Hvem udføres arbejdet for og hvem er den/de sikkerhedsansvarlige arbejdsledere fra eget firma?
  • Hvem er byggepladsleder og hvilke sikkerhedsmæssige forskrifter skal firmaet overholde på arbejdsstedet?
  • Er firmaets faldsikringsudstyr godkendt efter de gældende normer og har det fået det årligt eftersyn?

 

B. Afgør hvem der eventuelt vil blive skadet ved arbejdet og hvordan

  • Er der skarpe og ubeskyttede kanter på metaldragere, bygningsdele og lignende der kan skade arbejdsredskaber eller personale?
  • Er der fare for varme og kemiske påvirkninger eller kuldepåvirkninger på personale og udstyr?
  • Er der andre der arbejder på arbejdsstedet, der kan påvirke eller skade personalet ved tab af værktøj, fald ud over kanter eller gennem huller?
  • Kan firmaets personale ved deres arbejdsmetoder skade andre personer på arbejdsstedet eller personer uden for arbejdsstedet?
  • Er der fare for personalet eller andre på byggepladsen ved åbning af ventiler og lignende med miljøskadelige og farlige stoffer der kan påvirke personalets helbred, eller være livstruende?
  • Hvilket kommunikationsmiddel benyttes på arbejdsstedet? Er det eventuelt godkendt til brug ved eksplosionsfare?
  • Er der ankerpunkter til brug ved arbejdet hvis der skal benyttes faldsikring? Minimumskrav til et anker er 10 kN.
  • Husk at kontrollere ankrenes holdbarhed.
  • Hvis der skal bruges fleksible ankerliner, hvordan er deres ankerpunkter og hvor lange skal de fleksible ankerliner være, og hvor mange personer skal og må der fastgøres til dem.

C. Evaluer risikovurderingen og beslut om de eksisterende/foreslåede sikkerhedsforanstaltninger er tilstrækkelige eller om det er nødven- digt med yderligere sikkerhedsforanstaltninger for at nedsætte fare for personalet eller andre.

 

D. Nedskriv sikkerhedsvurderingen.

  • De medarbejder der skal arbejde på stedet skal informeres om, hvilken fare der er fundet på arbejdsstedet, samt hvilke foranstaltninger der skal/er lavet for at undgå farerne.
  • Andre personer der befinder sig på, ved, under og over arbejdsstedet skal også informeres om hvilke påvirkninger, arbejdet kan have på dem eller deres arbejde og deres egen sikkerhed.
  • Risikovurderingerne bør nedskrives og beskrive følgende: - Hvilke farer er fundet? - Hvem påvirkes af de fundne farer? - Hvilke forholdsregler er der taget for at undgå faren?

 

E. Gennemse sikkerhedsvurderingen og ændre den hvis det er nødvendig for at opnå maksimal sikkerhed.

  • Nyt udstyr eller arbejdsmetoder kan skabe nye uforudsete farer.
  • Sikkerhedsfarer kan med tiden ændre sig på samme arbejdssted hvis der sket store forandringer på arbejdsmåde, så ny vurdering skal foretages.
  • Ved mindre ændringer på arbejdsstedet vurderes om det er nødvendigt at ændre på APV’en hvis det ikke har betydning for sikkerheden ud fra den bestående sikkerhedsvurdering.

 

F. Der SKAL i risikovurderingen være indarbejdet en redningsplan ved eventuelle ulykker. Medarbejderne skal vide hvordan og hvorledes de kan redde en medarbejder der eventuelt er kommet tilskade ved fald i sit faldsikringsudstyr.

  • Hvem skal lave og godkende en rednings- og evakueringsplan og hvem er ansvarlig for den?
  • Er firmaets redningsudstyr godkendt efter de gældende normer?
  • Er der tilstrækkeligt udstyr til gennemførelse af en redning?
  • Hvor befinder redningsudstyret sig? Og hvem har adgang til det?
  • Er arbejdsleder eller personale uddannet til redning af personale?
  • Hvem underretter personalet på arbejdsstedet om redningsudstyrets placering?
  • Hvem er ansvarlig redningsleder på arbejdspladsen/byggepladsen?